جدیدترین تکنولوژی اندازه گیری هوش چندگانه
هوش چندگانه

هوش چندگانه گاردنر چیست ؟ (بخش اول)

توسط admin, 6 دی 1398

ویژگی های هوش چندگانه

براساس تقسیم بندی صورت گرفته توسط هاوارد گاردنر در سال 1983 افراد مجموعه ای از هوش های مختلف را دارا می باشند، که میزان هر یک در افراد متفاوت است. ممکن است فردی در زمینه هوش منطقی ریاضی بسیار باهوش باشد لکن هوش جسمی حرکتی وی بسیار ناچیز باشد. وی مجموعه هوش درونی افراد را به هشت گروه مجزا تقسیم بندی نمود که در زیر به شرح هریک و بیان ویژگی های هر کدام به تفکیک می پردازیم.

ویژگی های هوش چندگانه

1. هوش فضایی:

به توانایی افراد در درک روابط بین اشیا و اجسام گفته می شود. افرادی که در هوش بصری و مکانی قوی هستند در تجسم نمودن مسائل مختلف خوب عمل می کنند. این افراد معمولاً در استفاده از نقشه ها، نمودارها، فیلم ها و تصاویر عالی هستند. هم چنین قابلیت طراحی و بازسازی صحنه های تاریخی، لباس های تاریخی، طراحی و ساخت مناظر و فضاسازی در مکان های کوچک از دیگر ویژگی های این افراد می باشد.

ویژگی های افراد با هوش فضایی بالا :

– از خواندن و نوشتن لذت می برند.
– از حل معماها لذت می برند.
– در تفسیر تصاویر، نمودارها و شاخه ها خوب عمل می کنند.
– از نقاشی و هنرهای تجسمی لذت می برند.
– قدرت تحلیل الگوها و نقشه ها را دارند.

گزینه های بالقوه شغلی:

– معمار، مهندس شهرسازی و مهندس مکانیک
– هنرمند، نقاش، مجسمه ساز، طراحان گرافیک، عکاس

راه های افزایش هوش فضایی دانش آموزان:

افراد دارای هوش فضایی، هنگام آموزش با استفاده از دستورالعمل مکتوب، الگوسازی یا نمودار و رسانه های بصری بهتر موضوعات را یاد می گیرند. دانش آموزان با هوش فضایی حافظه بصری خوبی برای جزئیات دارند. عملکرد این افراد با روشهای تدریس شنیداری-متوالی مانند سخنرانی، تلاوت، تمرین و تکرار کاهش می یابد.
مدارس به طور سنتی روی روشهای یادگیری پیوسته شنیداری متمرکز شده اند که این امر ممکن است برای دانش آموزان با هوش فضایی چندان مناسب نباشد. معلمان و دبیران در مدارس می توانند به دانش آموزان کمک کنند که هوش فضایی خود را با اتخاذ تدابیری افزایش دهند. از جمله این مهارت ها عبارتند از :

– لذت بخش نمودن استفاده از نقشه ها و بلوک ها و مارپیچ ها برای دانش آموزان.
– شماتیک کردن موضوعات و استفاده از وسایل کمکی مانند تصاویر، گرافیک، بازی های تبلتی و فیلم منجر به بهبود یادگیری و افزایش میزان هوش بصری مکانی می شود.
– استفاده از ابزارهایی مثل فلش کارت و یا هایلایت نمودن نکات مهم، باعث برقراری ارتباط بین آواها و کلمات می شود و علاقمندی آنها را به موضوعات بیشتر می کند.
– افزایش جذابیت تدریس در موضوعات مختلف با استفاده از فیلم ها و ویدئوها برای دانش آموزان.
– این افراد معمولا در هندسه بهتر هستند و ممکن است با آواها و سخنرانی ها ارتباط خوبی نداشته باشند.

هوش فردی

2.هوش زبانی، کلامی

افراد با هوش زبانی، کلامی بالا در به کار بردن واژه ها و کلمات بسیار با قدرت و با مهارت عمل می کنند. معمولا این افراد با توجه به قدرتی که در یادگیری کلمات دارند در نوشتن و سخنرانی ها و به خاطرسپردن اطلاعات تبحر دارند. هم چنین یادگیری زبان دوم و به اصطلاح چند زبانه بودن برای آنها سخت نیست.

ویژگی های افراد با هوش زبانی-کلامی بالا:

– توانایی خوب در به خاطر سپردن اطلاعات نوشتاری و گفتاری.
– لذت بردن از خواندن و نوشتن.
– توانایی اقناع افراد در بحث و گفتگوها و سخنرانی ها.
– ارایه توضیحات خوب در مورد مسائل مختلف.
– طنازی در بیان و کلام.

گزینه های بالقوه شغلی

– نویسنده، روزنامه نگار، خبرنگار، زبان شناسی
– مشاوران رسانه، وکیل، سیاستمدار، معلم

راه های افزایش هوش زبانی کلامی دانش آموزان

اولین چیزی که باید در مورد دانش آموزان با هوش زبانی کلامی بدانید این است که آنها کاملاً عاشق کلمات هستند. آنها ظرفیت بی نظیری برای استفاده از زبان برای بیان خود و درک دیگران دارند. آنها با هر دو شکل زبان، نوشتاری و شفاهی ارتباط خوبی دارند و از آن لذت می برند.
دانش آموزان با هوش زبانی کلامی به بهترین وجه با محیط سنتی مدرسه مطابقت دارند. این دانش آموزان با گوش دادن، خواندن و نوشتن خوب یاد می گیرند و اغلب آنها را به عنوان دانش آموزان ممتاز در مدارس می شناسند.
معلمان و دبیران در مدارس می توانند به دانش آموزان کمک کنند که هوش زبانی کلامی خود را با اتخاذ تدابیری افزایش دهند. از جمله این مهارت ها عبارتند از :

– تشویق به داشتن یک ژورنال روزانه برای خود، نوشتن به طور منظم بهترین روش برای بهبود مهارت های نوشتاری است. (اگر هر روز در دفترچه خاطرات خود و یا برای دوستان و نزدیکان خود نامه بنویسید، به زودی شاهد بهبود نحوه بیان خود خواهید بود. علاوه بر این، نوشتن می تواند سایر هوشها، به ویژه هوش درون شخصی را بهبود بخشد زیرا توانایی افراد در خودآگاهی و درون نگر بودن را افزایش می دهد.)
– ایجاد انگیزه برای دانش آموزان جهت خواندن گسترده کتاب، مجلات و مقالات در سبک ها و ژانرهای مختلف.
– تشویق افراد جهت گفتگو با دیگران در هر فرصتی.
– بازی کردن با دیگران، حل جدول کلمات و معماها راهی عالی برای تمرین مهارت های ارتباطی و یادگیری دانش و ایده های جدید است.
– تشویق دانش آموزان به نوشتن هر آنچه که یاد گرفته اند باعث افزایش و بهبود هوش زبانی کلامی می شود.

برای خواندن ادامه مطلب، اینجا کلیک کنید.

توسط admin

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 5 =

tw fb be gh
2019 © فراصنعت
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟